Tuesday, May 22, 2012

PTPTN Dan Gua..

Angin petang tu sepoi-sepoi bahasa...Memandang jauh gua ke halaman rumah...Jauh di sudut mata,gua nampak Sugar Glider anak bongsu gua tengah melompat di ranting-ranting pokok bunga kertas...Habis luka badan..Bangang betul Sugar Glider..dah la mahal,bengap pulak tu...Anak bongsu gua masih di dalam kolam ikan kelisa gua..Mampus ikan kelisa gua nanti..Dah la beli mahal..RM50k..Senang-senang jer anak bongsu gua Smack Down kan kepala ikan kelisa gua sebab telan Sugar Glider dia tadi..Biarlah..Gua kaya,nanti gua beli lagi...

Dalam rumah,gua jerling ke bahagian ruang tamu rumah..Rumah 3 tingkat gua sunyi..Anak sulong gua ada di UKM...Belajar Jurusan Muzik majoring in Dubsteps Zapin..Zapin pon diorang dah drop the bass..Mampus betul akhlak budak-budak zaman neh..Termasuklah anak gua..Gua suruh jadi cikgu tanak,nak jadi DJ plak dia..Takleh DJ club,nak jadi DJ ala-ala Pondan di mana-mana stesen radio pon jadi katanya...Bergaya seperti pondan amat sell out sekarang...Haish...Anak kedua gua,ada di USM,amik jurusan Kusasteraan Inggeris Zaman Victorian..Apa relevan pon gua tatau dia amik jurusan tu..Lepas grad,mesti nak sibuk-sibuk buat demo sebab konon-kononnya kerajaan tak sediakan peluang pekerjaanTapi takper,belajar tinggi-tinggi tak guna jugak,nanti nak cari laki kaya katanya...Senang...Pigi USM pon sebab trending now dalam Twitter..Barei...

Kringgggg..Kringgggggg...

Bunyi telefon yang terletak di tepi tangga...

Kringgggggg..Kringggggg Dum Dum Tak Tak Dum Tak Stupid Hoe Stupid Hoe..Oh yeahhh...

"Darling oiiii..angkat la fon tu..Kang ada jugak abang terajang telefon tu kang...Neh mesti si Andra set ringtone telefon rumah neh lagu tu nehhh..Ikshhhh!!.."..jerit gua...

"Ha yer yer..Kejap saya angkat..."..datang isteri Gua yang terbelit-belit muka dengan tudung Hijabster baru beli tadi dekat Facebook...Tengah buat video baru ler tu nak post dalam Youtube..Tahulah comel pon...Takper,gua sayang...

"Haa helloooo..Ohh Suri...Anak mak sihat?...Alhamdullillah...Macam mana study?...Okay?...Ohhh,baguslah...Haa ada tu..Kat depan..Nak cakap dengan Daddy Cool kamu ker..?Jap ek..."...gua dengar bibit-bibit perbualan bini gua dengan anak gua..Anak kedua gua...

Bini gua datang tepi gua...

"Neh ha,Suri..Nak cakap dengan awak..."..kata bini gua sambil pass telefon kat gua...

"Ya hello...Suri si...."..kata gua belum habeh cakap dah kena potong...

"Babah,nak duit..."..kata Suri di hujung talian...

"Eh,bukan babah dah bagi ker minggu lepas RM10k..Dah habis?"..tanya gua concern..Habis la duit gua nanti...

"Dah habis laaaaa...Malam tu pergi clubbing..Open bottle apa suma..Dah habissss.."..jawab Suri tanpa segan silu...

"Nenek lu lah..Gua kerja cari duit bukan suruh lu pegi clubbing la lahanat..."..Geram gua dengan anak gua..Gua dah tak mengaku dia anak...Cis!

"Alaaaaa..babah..Pleaseeee..Takder duit neh..."..rayu Suri...

"Takder-takder...Babah pon bukan ada duit sangat...Bulan neh saja dah RM40k babah bagi..Apa yang Suri buatttt?"..cakap gua..Pening gua...

"Alaaaa beli mekap,pergi jalan-jalan dengan member,makan,minum,clubbing,beli baju seksi-seksi sebab nak pegi clubbing,belanja boipren henpon,belanja minyak keta boipren,lepak mamak malam-malam,makan McDonald's,makan KFC,shopping,dan clubbing lagi..Eh haa beli baju seksi-seksi lagi aritu sebab baju lama my boyfriend dah bosan tengok even baru pakai sekali..."..jelas panjang anak gua neh...

"Damn you...Abis tu,buku-buku teks,alat-alat tulis,buku rujukan,segala kelengkapan lu,bila masa lu nak beli?"..

"Alah babah neh..Free education laaaaa..Nanti kalau Suri fail,kena kick,Suri masuk la Universiti lain..Apa la Babah neh..Free education laaaaaaa...Who cares?"..balas Suri..

Wah,melawan..Dasar tak kenang budi punya anak...Mujur anak pungut jer...2 orang anak lagi Alhamdullillah,tinggi budi pekerti..Ini jer yang degil...

"Kenapalah PTPTN dihapuskan aritu..Gua dah pening dah lu tau?Tiap-tiap bulan gua nak support lu..Dulu zaman gua belajar,sekupang pon gua tak mintak duit tokwan dengan nenek lu tau?Terdesak jer mintak..Gua tau gua ada duit PTPTN itu jer gua boleh guna,gua boleh jer berjimat suma..Belajar rajin-rajin sebab gua tau nanti kalau gagal,tokwan dengan nenek lu mana mampu nak sara gua bulan-bulan...Sekarang,semua percuma,lu main-main jer belajar kan?..Lu tahu kan lu akan tetap dapat duit dari gua bulan-bulan sebab PTPTN dah takder,so semua atas bahu gua nak sara lu bagi duit untuk lu buat segala benda yang lu mentioned tadi..Lu tahu tak,kalau ada PTPTN lagi,jangan harap gua nak kasik lu duit bulan-bulan...lu mesti tak dapat dah duit dari gua sebab gua nak lu hargai perit jerih belajar kat Universiti..Bayar yuran sendiri,makan guna duit sendiri,bayar sewa rumah sendiri,bayar bil suma sendiri,pandai jaga perbelanjaan,jimat duit segala bagai..Sekarang,tiap-tiap bulan macam mana pon gua tetap kena bagi duit..Tak bagi kang,lu tak boleh la pegi clubbing segala bagai tu..Betul Suri?..Kalau ada PTPTN pon lu tetap pegi clubbing,beli handphone,belaja boipren guan duit PTPTN jugak kan?Mintak mansuh konon aritu.Tuih tuih...Konpius betul gua.."..Panjang gua berleter....

"Elehhhh,babah pon tak bayar lagi hutang PTPTN tu..Nak ceramah orang kunun.."..jawab Suri selamba...

"Cilakak betul"..terus mati kutu gua...

2 comments:

Syazana Zainn said...

sape makan cili dia terasa pedasnya kan :D

p/s: gua pon ondeway dok bayor.hikhik ;p

Munky itu Hanjeng said...

bayar bayar..nnt senang nak pegi danok kelabing