Friday, May 11, 2012

Sembang Kencang,Korupsi Diutamakan..

Dekat jalan depan rumah aku neh,adalah simpang 4..Hujung satu simpang neh,adalah satu kedai makan...Kedai Abe'..Kedai Abe' memang femes lah dia dengan Tom Yam nya yang memang kita semua sedia maklum,orang Kelantan memang pandai buat tom yam..Memang port aku lepak malam-malam selalunya..Kalau tiba-tiba perut gua neh berdengkur kencang,memang aku akan ke kedai Abe' tu...Tokei kedai nama Pak Ya..Bukan Pak Ya bapak gua,tapi Pak Ya Abe'..Alim..Warak..Berkopiah ada jata tu..Gua tatau itu jata apa...

 Satu malam gua turun lepak kedai tu sorang-sorang..Gua macam biasalah,pergi kedai dia mesti order tom yam daging punya..Sementara tunggu tom yam daging gua sampai,gua curi-curi dengar Pak Ya Abe' sembang-sembang dengan kawan-kawan dia...

 "Apa yang kita dah lama bincangkan,korupsi kerajaan dah tak boleh nak bendung lagi..Aku dah tak tahan sangat dengan korupsi-korupsi kerajaan neh..Bersih haritu,padan lah muka kerajaan..Baru diorang tahu rakyat ada hak.."..kata Pak Ya Abe'...

 "Betul tu..makan rasuah la lagiiiii...Makan duit rakyat..Sekarang,baru diorang sedar..Tipu sana sini..Payoh kiro gitu Pok Ya nyaa.."..sambung Rakan Pak Ya Abe' tu...

 "Itu yang kita sumo' nak jatuhkan kerajaan sekarang tuuuuu...Duit rakyat sumo,itu hok kito...Aku dah cakap,kerajaan neh penipu!!!Buat macam-macam demi kepentingan diorang sendiri...KORUPSI!!!KORUPSI!!!..Cakap jer telus,tapi menipu..TAK JUJUR!!!.."..marah Pak Ya Abe'...

 Betul-betul marah si Gurkha neh... Dalam hati aku,ya memang..Memang ada kecacatan dalam pentadbiran kerajaan..Kroni,rasuh,korupsi,serampang dua mata,segala jenis kejahatan lah kalau boleh aku listkan,aku list kan...Tapi,dalam setandan pisang,tak semuanya boleh dibuat goreng pisang..Munkin ada yang buruk sikit,kita boleh bagi makan ayam..Tak gitu..Saya,Karam Singh Wakka Wakka Hei Hei melaporkan,bak kata pepatah,Sepandai-pandai tupai melompat,Tidak masuk sukan Olimpik mahupon Sukan Tara sekolah juga...

 Okay melalut..Sambung..

 "Kau jangan percaya sangat dengan kerajaan sekarang nehhh..PENIPU..KORUPSI!!!!"..sambung Pak Ya Abe'...

 Kebetulan,tom yam daging aku sampai.... Nasik kosong..Telur dadar menyusul...

 Bismillahirohmanirrohim.... Gua cedok tomyam cari daging....

 Seketul..dua ketul..tiga ketul....daging yang ada gua kira...

 Sebatang..dua batang..tiga batang...empat batang...serai gua kira...

 Bawang..daun limau...usah kiralah...penuh satu mangkuk....

 Daging 3 keping jer?

 Gua redha..rezeki gua 3 keping daging jer... Setel segalanya,gua nak bayar...Gua pigi dekat dia...

 "Berapa semua Pak Ya?"..Tanya gua bersopan santun...

 "Tom yam daging 5 ringgit...Telur dadar 1.50....Nasik putih 1.20...Teh o ais 1.40..Sumo RM9.10.."..balas Pak Ya..

 "Owh okay..Neh bayarannya..." sambil gua hulurkan duit...

 "Pak Ya mesti orang kuat kerajaan kan?"..tanya gua sebelum beransur pergi...

 "Huihhhhh,pantang aku dengan kerajaan..KORUPSI..Naper ko cakap macam tu?"..tanya Pak Ya Abe'..

 "Sama ja korupsi Pak Ya dengan Kerajaan...Tom yam daging 3 ketul caj RM5..Harga pasaran daging dunia melonjak lagi ker?"...balas aku perlahan lalu berlalu pergi...

 Pak Ya Abe' kelihatan sedang menangis tersedu-sedu di bahu kawannya tadi sambil menghentak-hentak kaki ke lantai seperti awek yang merajuk tak dapat ronda2 naik EX5 malam tu sebab boipren pegi Jom Heboh dengan mak dan kakak...

8 comments:

Abang Zam said...

betul jgk. tomyam dekat sini pun kemut bukan kemain. sikit je dia bubuh ayam

korupsi! kahkah

Munky itu Hanjeng said...

pengajaran cerita kali ini,cermin diri dulu sebelum nak mekapkan muka orang..harharhar

Faariis said...

mujur tomyam 'kedai zu' xseperti kedai Abe. da la lauk banyak, tomyam pon kawkaw. harga 4 hengget je. haha

Bidadari Besi said...

AHAAHA. Amekk kau sekali kene smashhhhh! Kuat sangat politiknya tu. Sampaikan daging pun kedek nak bagi :'D

Munky itu Hanjeng said...

tak semua kedai abe' mcm tu..ada yang okay ada yang dak...dalam setandan pisang,tak semua boleh buat goreng pisang...fikirkan..ahahahahha..
redha jer laaa bidadari besi...=_=

Syazana Zainn said...

haha. serios masuk blog ni mesti buat org ketawa ;p

reality masa kini ;p

Munky itu Hanjeng said...

sembang kencang,korupsi diutamakan jugak di mana2 pihak pon

" I'm not good enough..so.. said...

http://fandimalist.blogspot.com/2011/06/semua-sudah-berakhir.html?utm_source=BP_recent