Sunday, May 23, 2010

Tenang

Aku berlari..dan terus berlari..Di tangan ku senapang patah yang sudah kehabisan peluru ku genggam erat-erat agar tidak hilang semangatku untuk menyelamatkan diri dan terus berfikiran waras dalam menempuhi peperangan ini.Di hadapan ku,banyak lagi musuh-musuh yang masih cuba menjatuhkan aku dengan peluru-peluru buta mereka.Tanpa bidikan yang tepat,agar sukar untuk menjatuhkan aku.Aku memang sukar untuk dijatuhkan jikalau tidak kena carannya.Aku terus berlari tanpa menoleh belakang lagi.Dada dan kaki sudah tidak tertanggung lagi kesakitan yang ku tanggung.Ku terus berlari.

"Aku takkan mengalah dalam apa jua situasi pon.Sia-sia lah latihan aku selama ini"..Getus hatiku sambil menoleh ke kiri dan kanan melihat rakan-rakan seperjuangan tumbang satu persatu.Musuh-musuh kami begitu hebat.Propaganda mereka lagi hebat.Semangat satu pakatan pemusnah mereka begitu menebal di dalam diri.Propaganda yang disampaikan begitu kukuh untuk dijadikan alasan dalam melancarkan peperangan ini.

Aku cuba gagahi untuk mengisi semula senapang patah aku dengan saki-baki peluru yang ada,namun hampa.Kelongsong peluru tidak lagi berguna.Aku hanya perlu sampai ke sempadan.Di sana,keamanan menanti dengan tangan yang terbuka.Aku terus berlari.Aku terus berlari.Hujan hujan peluru masih menerjah.Tepat ke hati.Sakit.Rebah.Sedikit lagi.Cahaya sempadan keamanan di hadapan.

Cahaya.Satu tangan dihulurkan.Aku capai.

"Selamat pulang rakan ku ke Jitra"..sapa lembut pejuang itu kepadaku...

No comments: