Tuesday, March 15, 2011

Manusia Berhati Manusia

Aku cukup suka dengan kucing...Memang aku sayang sangat-sangat kucing..Hidup aku sejak aku dari kecik memang aku hidup dengan kucing..Cuma semenjak aku merantau neh,aku dah lama tak bela kucing...

Satu malam tu di tahun 1993,aku dengan adik aku,Si Angah keluar ke kedai belakang umah aku..Kami dua kecik lagi..Tapi rebel..Keluar rumah malam-malam semata-mata nak beli tikam-tikam itu perkara biasa..

Kecewa tak dapat hadiah kereta kontrol tikam-tikam,aku dengan Si Angah pon pulang hampa kecewa..Habeh duit sekolah kumpul seminggu..Sungguh bodoh kami pada masa itu...

"Lu la bodoh..Tangan malang..Gua dah cakap letak nombor 27,lu letak nombor 28..Kan dah tak dapat Kereta Kontrol.."..marah aku kepada Si Angah..

"Gua plak..Lu la bangang..Ada ka kecik-kecik pergi berjudi..Pergi surau sembahyang berjemaah pon ada pekdahnya..."..balas Si Angah berceramah pula sambil kami berjalan-jalan...

PANG..Satu penampar hinggap atas belakang dia..Dalam hati aku,puas..Padan muka kau..Gua abang,lu adik..

Meowwwww....Meowwwwww...Meowwwwww....Meowwwwww....

Bunyi kucing menangis..Aku tau dia menangis..Kalau kau tak sayang kucing,kau takkan tahu dia tengah menangis ker tengah gelak...Aku tahu...

"Woi,lu dengar apa gua dengar?"..tanya Si Angah...

"Dengar la..Gua tak buta huruf tau..Lu la buta huruf..Dapat nombor 24 dalam kelas...Gua dapat nombor 1...Bunyi kucing dalam kesusahan la..Cari-cari!!!.."..balas aku laju....

Seekor anak kucing...Dalam longkang...Basah..Sejuk...Sunyi...dan sedih...

" Woi,ada orang buang anak kucing!!!Report Metro Harian ngan Mastika woi!!!"..jerit Si Angah...

"Bodoh..Kita mana tahu lagi Metro Harian dengan Mastika time neh..Komik Kawan dan Doremon tahula..Dah dah..Lu adik,so lu turun longkang angkat anak kucing tu...Kita bela!!!Worghhhhh!!!..."..spontan aku balas..Spontan terus aku nak bela..

Malam tu,seekor anak kucing diselamatkan..Dimandikan..diberi susu..dan diberi nama..Noni namanya...Berwarna oren..Ekor panjang...Pandai mengambil hati orang tua...Berak dalam jamban..Tak pernah berak kat dalam rumah...Masuk kereta duduk belakang..Jadi patung kucing..Pergi mana-mana pon kami akan bawak..Pergi kedai makan dia akan lepak atas kerusi..Tak meminta makan..Diam saja dia...Bila orang sua ayam,baru dia makan...Memang patuh kucingnya..Rajin berselawat..Alhamdullillah..Kucing yang baik...Semua sayang Noni...Noni sayang kami semua...Tapi sayang..Orang curi Noni..Celaka...Aku demam 3 hari...Kucing hilang...Menangis lebih dari orang putus cinta...

Teringat kenangan aku dengan Noni...Aku terbaca artikel di dada akhbar...Terharu...

Aku sedih kenapa orang sanggup nak bunuh binatang comel macam tu...Si Pengkid Bodoh..Si Model di Cina Bodoh...Si Pembakar Kucing juga di Cina...Hurmmm..Bodoh bodoh bodoh...Mereka bodoh...

Aku pulang ke Jitra itu hari...Sampai di rumah,bunyi anak kucing menangis..Aku cukup kenal dengan bunyi itu...

Anak kucing,berwarna oren,berekor panjang,menangis..Sama seperti Noni...

"Anak kucing sapa neh???"..tanya aku kepada Si Achik,adik aku nombor tiga....

"Anak kucing aku la...Aku jumpa tepi longkang...Mak dia tinggai...Aku amik bela..Nama dia Pen Pen"..balas Si Achik..

Perlahan-lahan hatiku sayu...

Air mata menitis....



Give em' love will you?...

13 comments:

Abang Zam said...

aku suka dengan belog kau hanjeng

Munky itu Hanjeng said...

terima kasih abang zam...

amie said...

haha..abang zam ni tang sini pon ada?

kehkeh..hati hang memang lembot mat anip..

Munky itu Hanjeng said...

nak buat macam mana,hati manusia..

muchi said...

meowww

Rafhanah Mohtar said...

Oh, I'm sorry for your lost. Btw, hebat betul arwah Noni. Pandai berselawat.

Kucing aku pernah kena kidnap, habis aku round 1 kampung cari. 4 hari lepastu,aku jumpa kat pasar.kotor,kaki incut2,misai kena trim..

aku bawak balik, bersihkan.tengok2,kaki dia kena sengat tebuan kat pasar.dah ada nanah..

esoknya dia mati.kat pangkuan aku.

jahanam betul T_T

Munky itu Hanjeng said...

sorry for your lost too..i can understand hot it feels..
sedih ooooo...

Anak che yah klang said...

sayu citer ni.. entry pasal arnab lak wey..

Munky itu Hanjeng said...

arnab bosan!

maisa said...

wawawawhhhhhhhhhh.. sedihnya.. masa kau cerita pasal si noni, teringat pulak aku dekat arwah kucing aku

Munky itu Hanjeng said...

aku sampai skang demam...ahahahha..

Silent said...

macam bapak aku lah kau

Munky itu Hanjeng said...

aku pon sama macam bapak aku..kucing dia hilang haritu demam jugak 3 hari...serius!